Pomažu li vitamini u menopauzi? O, da!

2017-09-19


Kad se smanji proizvodnja estrogena i započne perimenopauza, većina žena ima neugodne simptome poput navala vrućina, nesanica, noćnih znojenja, suhoće rodnice i promjena raspoloženja. Kako nam tu pomažu vitamini - i koji?

Menstruacije mogu biti obilnije ili manje obilne i neredovite, no to još ne znači da smo u menopauzi. Ona službeno započinje nakon što menstruacija izostane 12 mjeseci zaredom - i od tada se simptomi polako počinju ublažavati. Čitav niz vitamina može pomoći da se neugodni simptomi tijekom godina perimenopauze i menopauze ublaže i stave pod kontrolu. Koji vitamini? Čitaj dalje!

Vitamin E

Posebno je koristan za menopauzu jer pomaže suzbijanju stresa, a zbog neuravnotežene razine hormona - posebice kortizola - mnoge su žene u (peri)menopauzi lakše podložne stresu..

Kortizol proizvode nadbubrežne žlijezda i taj je hormon najuže povezan s reakcijom organizma na stresni podražaj. Tjelesni, emocionalni i psihološki simptomi stresa mogu dodatno poticati hormonalnu neravnotežu koja je već ionako prisutna u tome dijelu života. Zbog toga se i uobičajene, svakodnevne brige u menopauzi teže podnose nego inače. I eto nas u začaranom krugu.

Osim stresa zbog "nerviranja", tijelo može patiti i od oksidativnog stresa. Do njega pak dolazi ako u organizmu nema dovoljno antioksidansa, pa slobodni radikali nesmetano oštećuju stanice. Slobodni radikali u tijelo ulaze iz okoline: iz ispušnih plinova, duhanskog dima, alkohola i nekih nezdravih namirnica.

I tu pomaže naš vitamin E, koji ima jaka antioksidativna svojstva, pa znanstvenici smatraju da može pomoći tako što smanjuje oksidativni stres. Također, postoje i istraživanja koja potvrđuju da su ljudi s niskim razinama vitamina E podložniji depresiji, koja je pak česta nuspojava stresa.

Vitamina E u većim količinama ima u orasima, sjemenkama suncokreta, špinatu, brokuli, kiviju, mangu, rajčici... No, ne možete li u svakodnevnim obrocima dobiti dovoljno toga dragocjenog vitamina, možete ga uzimati kao dodatak prehrani, u preporučenim dozama ili prema preporuci liječnika.

Vitamin E tvrtke Calivita sadrži 100 mg vitamina dobivenog iz prirodnih izvora, odnosno hrane (dl-alfa tokoferil acetat) u kombinaciji sa sintetiziranim oblikom (d-alfa tokoferil acetat). Uzima se po jedna kapsula dnevno, a osobe s problemima zgrušavanja krvi trebaju se prije uzimanje konzultirati s liječnikom. Klikni i nabavi!

Vitamin D

U tijelu se najviše proizvodi kada kožu izložimo suncu. Neophodan je za dobro zdravlje kostiju, a nedostatak može prouzročiti lomljive kosti, odnosno osteoporozu.

Kako bi ostale zdrave, kosti prolaze kroz stalni proces preoblikovanja, u kojemu novo koštano tkivo zamjenjuje staro. Tijekom menopauze ti se procesi mogu narušiti, zbog čega se veći dio kosti apsorbira u tijelo, umjesto da se obnovi.

Zato kosti žena u menopauzi nerijetko postaju slabije i krhke. Kako bi kosti održale čvrstima i snažnima kosti, nužne su dovoljne količine kalcija i vitamina D. Prema preporukama američkih liječnika, žene do 70. godine života moraju dobiti po 600 internacionalnih jedinica (IU) vitamina D svaki dan.

Razinu vitamina D u organizmu povećavaju losos, tuna, jetra i žumanjciVećina ljudi hranom i suncem dobiva dovoljno vitamina D i kalcija neophodnih za zdravlje kostiju, pogotovo u mlađoj dobi. No, za vrijeme i nakon menopauze mnogi liječnici ženama preporučuju uzimanje dodatnog vitamina D i/ili kalcija kako bi održale čvrsto koštano tkivo.

Preparat D-drops tvrtke Calivita nudi ga u kapima, u obliku vitamina D3 (kolekalciferol). Dnevno je dovoljna 1 kap, koja sadrži 10 µg kolekalciferola. Kalcij se u Calivitinoj ponudi može pronaći u dvije varijante: Calcium Magnesium Plus sadrži 250 mg kalcija u obliku karbonata i citrata uz dodatak magnezija i vitamina K2 i D, dok se u kapsulama Strong Bones nalazi po 300 mg kalcija (karbonat, citrat i acetat) uz magnezij, u idealnom omjeru 2:1. 

Budući da višak u organizmu može izazvati druge zdravstvene probleme, prije uzimanja dodataka prehrani dobro je provjeriti razine vitamina D i kalcija u tijelu.

Vitamin A

Najbolji izvori vitamina A su ulje jetre bakalara, jaja, narančasto i žuto povrće i voće, brokula te špinat i ostalo zeleno lisnato povrće.

Vitamin A neophodan je za dobro zdravlje kostiju te za održavanje zdravlja zubi, mekoga tkiva i kože. Međutim, istraživanje provedeno 2002. godine povezalo je uzimanje dodatnih količina vitamina A s povećanim rizikom prijeloma kostiju kod žena koje su prošle menopauzu. Mišljenja liječnika o dodatnom uzimanju vitamina A se razlikuju, tako da se posavjetujte sa svojim liječnikom od povjerenja prije no što se odlučite za uzimanje vitaminskog dodatka.

Biljni pigment beta karoten, kojeg tijelo pretvara u vitamin A, jedini je sastojak kapsula Beta Carotene 9000 koje proizvodi Calivita. Pretvorba beta karotena uzetog u obliku nadopune prehrani u vitamin A učinkovitija je od pretvorbe beta karotena iz hrane: primjerice, iskoristivost beta karotena iz špinata iznosi samo 14 posto. U jednoj kapsuli, što je preporučena dnevna doza, nalazi se 5,4 mg beta karotena. Uzima se uvijek uz obrok. Klikni i nabavi!

Vitamin B12

Nedostatak vitamina B 12 povezuje se s nesanicom, još jednim od "klasičnih" simptoma (peri)menopauze. Ženama starijima od 50 godina svakodnevno treba, pa je dobro jesti jetra, skuše, sardine, losose, crveno meso i mlijeko. Nije naodmet povremeno pojačati dozu vitaminskim preparatom, pogotovo u prijelazna godišnja doba poput proljeća i jeseni.

Vitamin B6

Pomaže organizmu u stvaranju antitijela i tako potiče imunitet, održava ispravan rad živčanog sustava, razgrađuje bjelančevine i održava razinu šećera u krvi unutar normalnog raspona. Nalazimo ga u avokadu, bananama, mahunarkama, govedini, svinjetini, orasima, mesu peradi i žitaricama, posebice kukuruzu.

Manjak vitamina B6 povezuje se s osjećajem zbunjenosti, depresijom i razdražljivosti, kao i s aftama u usnoj šupljini te oštećenjima živaca u šakama, rukama i nogama.

Budući da žene za vrijeme menopauze imaju povećan rizik od depresije, važno je održavati optimalnu razinu vitamina B6. Ženama starijima od 50 godina svakoga je dana potrebno najmanje 1,5 miligrama (mcg) vitamina B6.

Čitav kompleks B-vitamina sadržan je u Calivitinom preparatu Stress Management, uz dodatak vitamina C, magnezija, folne kiseline, kolina i inozitola. Jedna tableta sadrži i 2 µg vitamina B12 (cijankobalamin) te 2 mg vitamina B6 (piridoksin HCI). Manjak vitamina B prisutan je kod znatnog dijela stanovništva, a nužan je za normalno funkcioniranje metabolizma i živčanog sustava. Klikni i nabavi!

Dodaci prehrani

Nužno ih je uzimati kada esencijalni vitamini nisu u dovoljnoj količini dostupni putem svakodnevne prehrane. Iznimno je važno da se odaberu proizvodi iz pouzdanih izvora, poput ugledne američke tvrtke Callivita. Na početku se uzimaju postupno, u najmanjim mogućim količinama, i postupno se povećava unos do željene, odnosno preporučene doze. Nipošto ih se ne smije uzimati u količinama većim od dozvoljenih.


Vitaminarnica. Dnevna doza vitamina. 2018.
Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno!