Postoje li prirodna rješenja za visoki kolesterol?

2017-10-03

Dvije su vrste kolesterola, odnosno masnoća u krvi - a za dobro zdravlje one moraju biti u savršenoj ravnoteži. Kako je postići? Ima načina! Prirodnih!

Kolesterol može biti lipoprotein visoke gustoće (HDL - high density lipoprotein) ili niske gustoće (LDL - low density lipoprotein). HDL pomaže ukloniti višak kolesterola iz tijela, pa se zato naziva i "dobrim" kolesterolom, dok LDL uzrokuje gomilanje naslaga kolesterola uz stijenke arterija, pa se o njemu govori kao o "lošem" kolesterolu.

Imamo li prenisku razinu HDL-a ili pak previsoki LDL, povećava se rizik od srčanih bolesti. Koronarna ili ishemična bolest srca nastaje kad LDL kolesterol stvori naslage (plak) u srčanim arterijama. S vremenom se iz plaka može stvoriti ugrušak i začepiti srčane arterije, što dovodi do boli u prsima ili pak srčanog udara.

Kad se kaže da imamo "visoki kolesterol", to obično znači da je u krvi previše LDL-a. Povišeni kolesterol nema simptoma i mnogi ljudi ni ne znaju da ga imaju, sve dok se to ne utvrdi laboratorijskim pretragama krvi. No, život u neznanju može biti opasan jer osobe s visokom razinom kolesterola u krvi imaju dvostruko veći rizik od srčanih bolesti od onih s normalnim razinama.

Lijekovi za snižavanje kolesterola, iako u mnogim slučajevima neophodni, imaju i brojne nuspojave. No srećom, postoje i prirodni lijekovi, kao i promjene u načinu života, koje nam mogu pomoći da uravnotežimo razine dviju vrsta kolesterola.

Snizi kolesterol novim životnim navikama!


Pokreni se!

Tjelesna aktivnost izvrstan je način za snižavanje LDL kolesterola i općenito smanjuje rizik od srčanih bolesti. Potrebno je vježbati po pola sata dnevno pet dana u tjednu, preporuka je američkih liječnika (dakle, dva i pol sata tjedno).

Iako su dva i pol sata tjelesne aktivnosti tjedno optimalna, i manje je od toga dobro za zdravlje - tu zbilja vrijedi načelo da je bolje išta nego ništa. Oni koji boluju od srčanih ili nekih drugih bolesti, trebali bi o vrsti i intenzitetu tjelesnih aktivnosti raspraviti sa svojim liječnikom.

Jedi ono što je dobro za srce!

Voće, povrće, cjelovite žitarice i mliječni proizvodi - to je temelj zdrave prehrane, a uz njih su važne i dobre masnoće. A najzdravije za naše srce su nezasićene masnoće, poput onih u plavoj ribi, orašastim plodovima, sjemenkama, avokadu i biljnim uljima. Nezasićene masnoće snižavaju razinu "lošega" kolesterola u krvi.

S druge strane, zasićene masnoće - kojih ima u većini namirnica životinjskog podrijetla i u industrijski proizvedenoj hrani, ali i biljnim masnoćama poput palminog i kokosovog ulja - valja ograničiti na manje od 10 posto dnevnog unosa kalorija.

No, apsolutno su najgore transmasnoće u industrijski proizvedenoj i prženoj hrani. Njih treba posve izbjegavati jer su već i male količine štetne po zdravlje. Takve masnoće, koje se nalaze u stvrdnutim biljnim uljima, odnosno margarinu, značajno povećavaju rizik od visokog kolesterola i srčanih bolesti.

Postigni zdravu tjelesnu težinu!

Osim što ćeš bolje izgledati, bit ćeš zdravo i čilo stvorenje! Naime, pretilost povećava rizik od bolesti srca i krvnih žila, no već gubitak od pet do deset posto tjelesne težine pozitivno djeluje na zdravlje. Redovito vježbanje i zdrava prehrana smanjuju tjelesnu masnoću, a zbog toga se snižava razina kolesterola. Izaberi hranjive namirnice pune vrijednih nutrijenata, a izbjegavaj visokokaloričnu i nutritivno praznu nezdravu hranu (tzv. junk food, ili, u slobodnom prijevodu, smećehranu).

Prirodni saveznici protiv visokog kolesterola

Svašta se priča i preporučuje, no svega je nekoliko prirodnih dodataka koji reguliraju masnoće u krvi detaljno istraženo - evo koji su to!

Sušeni ekstrakt češnjaka

Češnjak se u medicini upotrebljava od davnina, i doista može pomoći snižavanju kolesterola. Znanstveni rad objavljen u časopisu Avicenna Journal of Phytomedicine navodi recenzije 39 istraživanja koja su pokazala da sušeni ekstrakt češnjaka može smanjiti i ukupan kolesterol i LDL.

Studija u časopisu Journal of Nutrition također navodi da sušeni ekstrakt češnjaka smanjuje ukupni kolesterol za sedam, a LDL za 10 posto. Iako većina ljudi dobro podnosi češnjak, prije uzimanja dodatka prehrani dobro je porazgovarati s liječnikom od povjerenja.

Callivita nudi Garlic Caps s 350 mg uljnog ekstrakta češnjaka u kombinaiciji s 2,50 mg uljnog ekstrakta lista peršina. Češnjak sadrži više od dvije stotine biološki aktivnih tvari i poznat je po održavanju protočnosti krvnih žila jer smanjuje razinu štetnoga LDL kolesterola, a povećava koncentraciju zaštitnoga kolesterola (HDL). Peršin nadopunjuje djelovanje češnjaka svojim blagim diuretičkim i opuštajućim svojstvima. I ne, kapsule ne ostavljaju miris češnjaka :) Klikni ovdje i nabavi!

Sjemenke lana

Sićušne sjemenčice lana sadrže vlakna, lignane i omega-3 masnoće biljnoga podrijetla - a sve su te tri tvari izvrsne su za zdravlje krvnih žila i normalne razine kolesterola u krvi.

Sjemenke su orašastog okusa i mogu se koristiti u kuhanju i pečenju hrane ili dodavati u smoothije, a njihova vlakna zatim marljivo snižavaju razinu kolesterola u našim krvnim žilama. Studija u časopisu Nutrition and Metabolism pokazala je da napitak sa sjemenkama lana snižava ukupni kolesterol za 12, a LDL za 15 posto. I jedno drugo istraživanje objavljeno u Journal of Nutrition utvrdilo je da uzimanje mljevenih sjemenki lana tijekom mjesec dana snižava kolesterol za 15 posto.

Budući da sjemenke lana imaju tvrdu vanjsku ovojnicu, preporučuje se uzimati ih mljevene, a ne cijele, jer na taj način tijelo može bolje apsorbirati njihove hranjive tvari.

(Ne)topiva vlakna

Vlakna su neophodna za dobru probavu, a pokazalo se da snižavaju LDL kolesterol bolje nego samo dijeta s niskim udjelom masnoće.

Topiva vlakna smanjuju LDL kolesterol, dok netopiva vlakna smanjuju ukupni rizik od srčanih bolesti, tvrdi Američko udruženje za srce (The American Heart Association). Velike količine topivih vlakana nalazimo u zobi, voću, povrću i grahoricama, poput graha i graška.

Preporučuje se jesti kruh i tjesteninu napravljenu od cjelovitih žitarica, a ograničiti sve od bijeloga, rafiniranog brašna. Od velike su koristi i različiti dodaci prehrani s topivim i netopivim vlaknima.

Calivitin preparat Pure Inulin sadrži prah inulina iz korijena cikorije koji pomaže zdravom funkcioniranju crijeva. Vlakna inulina su netopljiva i otporna na enzimsku razgradnju u tankom crijevu pa nerazgrađena dospijevaju u debelo crijevo gdje razlažu bakterije. Prah inulina ima slatki okus i koristi se kao zamjena za šećer, pa spada u tzv. funkcionalnu hranu koja ima zdravstveni učinak. Klikni i nabavi odmah!

Glog

Nekoliko je istraživanja pokazalo da preparati od gloga smanjuju razinu kolesterola u krvi. Lišće, plod i cvijet gloga upotrebljavaju se u medicini već stotinama godina za liječenje različitih srčanih problema i bolesti, uključujući i povišen kolesterol.

Iako je riječ o djelotvornome biljnom lijeku, osobe s visokim kolesterolom i srčani bolesnici moraju se prije uzimanja savjetovati s liječnikom zbog moguće interakcije gloga s nekim lijekovima, među kojima su i oni što se propisuju za srčane bolesti.

Ekstrakt crvene riže

Crvena riža snižava ukupni kolesterol za 15 posto, a LDL za 22 posto, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu Complementary and Alternative Medicine. Crvena riža dobiva se fermentacijom obične riže Oryza sativa, uz pomoć kvasca Monascus purpureus. Fermentacijom se dobivaju monakolini, tvari koje inhibiraju sintezu kolesterola. Jedna vrsta monakolina je i lovastatin - djelatna tvar u crvenoj riži.

To je isti aktivni sastojak kao u farmaceutskim lijekovima za snižavanje masnoća u krvi, no u dodacima prehrani te su razine puno manje (od 3 do 5 mg) nego u lijekovima iz skupine statina (koje ih sadrže od 10 do 40 mg). No, djelatna je tvar identična, pa stoga dodaci prehrani mogu imati iste nuspojave i interakcije s drugim lijekovima kao statini i nisu sigurni za svakoga.

Dodaci prehrani ne podliježu kontrolama u istoj mjeri kao farmaceutski lijekovi, pa je važno da ih kupujemo kod provjerenih proizvođača i poštujemo upute za doziranje.

Ima li još?

Ima! Biljke koje bi mogle utjecati na snižavanje kolesterola u krvi su kurkuma (Curcuma longa) i indijski blelij ili gugul (Commiphora wighti), ali još nema dovoljno studija ni istraživanja koje bi to službeno potvrdile. 

Kurkuma se u Indoneziji i Indije uzgaja i koristi u kulinarstvu i medicini već više od 5000 godina. Sadrži ljekovite tvari koje se nazivaju kurkuminoidi, od kojih je najznačajniji kurkumin koji djeluje protuupalno i antioksidativno. Između ostaloga, jača imunološki i probavni sustav te uravnotežava razine kolesterola. Calivitina Curcuma Pro sadrži tri različite koncentracije ekstrakta korijena kurkume u kombinaciji s ekstraktom ploda crnog papra i dovoljna je jedna tableta dnevno. Klikni i nabavi!

U svakom slučaju, uvijek je dobro posavjetovati se sa stručnom osobom o tome koji bi prirodni lijek bio najbolji, a svaki će pravi znalac pri tome uzeti u obzir način života i zdravstveno stanje pacijenta. Prirodni dodaci prehrani mogu sami po sebi ili ako ih uzimamo s drugim lijekovima kod nekih ljudi izazvati neželjene nuspojave. Uvijek je stoga dobro početi s manjim dozama prirodnih preparata i kasnije ih postupno povećavati. Što se tiče promjena životnih navika koje navodimo, one se često preporučuju u liječničkim ordinacijama kao dio plana za liječenje visokog kolesterola.


Vitaminarnica. Dnevna doza vitamina. 2018.
Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno!