"Preskakanje" srca: kako zaustaviti palpitacije i kad se posavjetovati s liječnikom?

2018-08-09

Palpitacije se mogu osjećati kao snažan i ubrzani ritam srca, treperenje u prsima ili kao da je srce "preskočilo" ritam otkucaja. Najčešći su uzrok su neodgovarajuće životne navike, no ponekad je u podlozi neko drugo zdravstveno stanje, poput problema sa štitnjačom, srčane aritmije, fibrilacije atrija ili, vrlo rijetko, srčane insuficijencije. Stoga se uvijek dobro posavjetovati s liječnikom, a onda znati i kako si sami možemo pomoći da zaustavimo palpitacije. 


  • Naučite se opuštati - i to za ozbiljno!

Stres može na razne načine loše utjecati na naše zdravlje, a između ostaloga izaziva i "lupanje" srca. Stoga nije na odmet isprobati neke od tehnika opuštanja, kao što su meditacija, vizualizacija, duboko disanje, joga, sportske aktivnosti te usvojiti naviku da redovito uzimamo kraće pauze dok radimo. 

Zvuči poznato i jednostavno, ali znate kako to ide: nije dovoljno isprobati i kraće vrijeme se time baviti, već biti dosljedan i uporan, i učiniti opuštajuću naviku redovnim dijelom svakodnevice.

Uredan ritam života u pravilu će uravnotežiti ritam otkucaja srca (Foto: Pixabay)
Uredan ritam života u pravilu će uravnotežiti ritam otkucaja srca (Foto: Pixabay)

  • Izbjegavajte stimulanse - koliko god bili "lagani"!

Palpitacije se često mogu osjećati nakon korištenja stimulansa, koji su sastavni dio mnogih svakodnevnih druženja i rituala. Osim duhana i raznih droga, od marihuane nadalje, stimulanse sadrža i kava (kofein) i čaj (tein), mnogi gazirani napici, lijekovi protiv prehlade i kašlja, sredstva za mršavljenje te neki lijekovi za mentalne poremećaje i visoki krvni tlak. 

Važno je znati da neće svi stimulansi uzrokovati palpitacije - morate sami istražiti što ih kod vas izaziva, a što ne.

  • Potaknite vagusni živac!

Vagusni živac povezuje mozak i srce, a kad ga potaknemo, može pomoći da se palpitacije smire. Kako to napraviti? Ima raznih načina:

  • zadržimo dah i snažno potisnemo trbušne mišiće, kao da želimo isprazniti debelo crijevo

  • zakašljemo se

  • stavimo hladni mokri ručnik na lice nekoliko sekundi ili se umijemo

  • popijemo čašu vode (stvar je u gutljajima)

  • ponavljamo umirujući zvuk "ommmmm"

  • odemo pod hladni tuš

Imate li zdravstvenih poteškoća, posavjetujte se s liječnikom koja bi od tih metoda bila najbolja za vas.

Menopauza i srce

Kod žena palpitacije često idu "u paketu" s menopauzom, kao izravna posljedica snižavanja razine estrogena, što dovodi do povećane stimulacije rada srca. Pad proizvodnje hormona može prouzročiti brži rad srca i aritmije. Iako su te palpitacije najčešće bezopasne, ne treba ih ignorirati, već zajedno s liječnikom napraviti pretrage kako bi se isključile sve abnormalnosti. Pretrage su posebno važne ako su palpitacije povezane s nedostatkom zraka, vrtoglavicom ili stezanjem u prsima.  

  • Uravnotežite elektrolite!

Elektroliti su molekule koje se nalaze u cijelom tijelu i pomažu pri prijenosu električnih signala - a oni imaju značajnu ulogu u reguliranju brzine otkucaja srca. Količinu elektrolita u tijelu možemo povećati ako jedemo hranu bogatu natrijem, kalijem, kalcijem i magnezijem.

Uobičajena prehrana obično osigurava dovoljan izvor natrija. Što se kalija tiče, njime obiluje krumpir, banane, avokado i špinat. Mliječni proizvodi i tamno lisnato povrće bogati su kalcijem, kao i magnezijem, kojega pak ima i u orašastim plodovima i ribi.

Popularni prečac do dovoljne količine elektrolita je uzimanje navedenih sastojaka u tabletama, no prije toga se svakako posavjetujte s liječnikom, osobito ako uzimate i lijekove na recept.

  • Voda je važna!

Kada je tijelo dehidrirano, srce mora pojačano raditi da potakne cirkulaciju krvi, što može izazvati palpitiranje srca. Stoga, pazite da tijekom dana pijete dovoljno vode. Preporučene količine se razlikuju ovisno o dobi, spolu i trudnoći, ali prosječna vrijednost se kreće oko 1,5 litara vode dnevno. U svakom slučaju, svakako popijte punu čašu vodu ako primijetite da vam je mokraća tamna, da vam srce brže kuca, da su vam suha usta, ako osjećate žeđ, imate glavobolju, vrtoglavicu ili zatezanje suhe kože.

Kada k liječniku?

Palpitacije srca su uobičajene i najčešće traju nekoliko sekundi. Savjeti koje ste pročitali mogu pomoći da se palpitacije zaustave ili smanji njihova učestalost. S liječnikom je potrebno porazgovarati potraju li palpitacije duže vrijeme, jer to može biti znak za neku drugu temeljnu bolest koja zahtijeva liječenje, poput bolesti štitnjače, problema sa srcem, ili pak tjeskobe. Eventualno liječenje ovisit će o uzroku, a može biti kirurško, pomoću lijekova, pacemakera ili promjenom lijekova koji mogu prouzročiti palpitacije.

  • Oprezno s alkoholom!

Alkohol je depresor središnjeg živčanog sustava i obično ne podiže srčani ritam, stoga umjereno pijanje ne bi trebalo biti problematično. Međutim, ima istraživanja koja pokazuju da već i samo jedno piće dnevno može povećati rizik od razvoja atrijske fibrilacije - a palpitiacije srca jedan su od simptoma tog stanja.

  • Vježbajte redovito!

Fizička aktivnost može poboljšati zdravlje čitavoga kardiovaskularnog sustava, ojačati srce i vratiti njegov prirodni ritam, a pomaže i u smanjenju stresa i tjeskobe. Preporučljivo je hodanje, trčanje, vožnja biciklom i plivanje. Međutim, kod nekih ljudi vježbanje može potaknuti palpitacije, pa je važno prepoznati i izbjeći problematične vrste aktivnosti.