Vitamin D: njime nas hrani sunce, a čini čuda za naše kosti i imunitet - i jako je važno da ga uvijek imamo dovoljno!

2017-11-05

Ovaj "vitamin sunca" tijelo samo proizvodi kad je izloženo sunčevim zrakama, a dobivamo ga i iz hrane ili ga pak uzimamo kao dodatak prehrani. Međutim, većina Europljana pati od njegova nedostatka - evo kako to riješiti!

Vitamin D održava zdravlje kostiju i zuba, jača imunitet, mozak i živčani sustav, regulira razinu inzulina što je važno za dijabetičare, povoljno djeluje na rad pluća i zdravlje srca i krvnih žila, a utječe i na ekspresiju gena uključenih u razvoj raka.

Iako ga nazivamo vitaminom, on je zapravo hormon. Naime, vitamini su nutrijenti koje tijelo ne može samo proizvesti, pa ih zato moramo uzimati putem hrane, dok vitamin D naše tijelo sintetizira kad je koža izložena suncu.

Pet do deset minuta izlaganja kože suncu dva do tri puta tjedno dovoljno je za sintezu potrebne količine vitamina D, ali budući da se u tijelu brzo razgrađuje, zalihe se brzo i potroše, pogotovo zimi. Nedavna istraživanja su potvrdila kako je nedostatak vitamina D poprimio razmjere globalne epidemije.  

Umjereno izlaganje suncu omogućuje tijelu da samo stvara vitamin D
Umjereno izlaganje suncu omogućuje tijelu da samo stvara vitamin D

Zašto nam nedostaje vitamina D?

Iako ga tijelo može samo stvarati, ipak postoje razlozi zbog kojih dolazi do njegova nedostatka. Primjerice, tamnija boja kože ili uporaba krema za zaštitu od sunca smanjuju sposobnost tijela da upija ultraljubičaste B zrake iz sunčeve svjetlosti, a one su neophodne za sintezu vitamina D. 

Tako sredstvo za zaštitu od sunca sa zaštitnim faktorom 30 smanji sposobnost tijela za proizvodnju vitamina D za čak 95 posto! Isto tako, da bi započela sinteza vitamina D, koža ne smije biti prekrivena odjećom, već se mora izravno izložiti suncu. 

Ljudi koji žive na sjevernijim zemljopisnim širinama ili u izrazito zagađenim područjima, kao i oni koji su danju u zatvorenom prostoru, morali bi uzimati dodatni vitamin D, kao i male bebe koje se hrane isključivo majčinim mlijekom, posebice ako su tamnije boje kože ili su jako malo na suncu. Za dojenčad se preporučuje 400 IU (internacionalnih jedinica) dnevno dodatnog vitamina D u kapima. 

D-drops je tekući vitamin D kojeg proizvodi CaliVita. Jedna kap sadrži 10 µg vitamina D3 (kolekalciferola) i dovoljna je kao preporučena dnevna doza dodatnog vitamina D.  Preparat se sastoji od masnih kiselina srednjeg lanca, deionizirane vode, prirodne arome naranče, vitamina D3 i eteričnog ulja limuna. Pakiran je u bočicu od 30 ml s pipetom za doziranje.

Što radi vitamin D? (I to nije sve !)


Održava zdravlje i čvrstoću kostiju

Vrlo je važna uloga vitamina D u regulaciji i održavanju razine kalcija i fosfora u krvi, što je iznimno važno za održavanje zdravih kosti. Vitamin D nam je potreban radi apsorpcije kalcija iz probavnog trakta i zadržavanje kalcija koji bi inače bio izlučen putem bubrega. Nedostatak vitamina D kod djece može izazvati rahitis, a kod odraslih osteomalaciju ili osteoporozu. Osteomalacija dovodi do omekšavanja kosti (slično kao rahitis) i slabi mišiće, dok je osteoporoza česta bolest kostiju koja pogađa žene nakon menopauze i starije muškarce, a posljedica su joj krhke i lomljive kosti koje teško zacjeljuju.

Jača imunitet

Djeca koja su četiri mjeseca tijekom zime svakodnevno dobivala 1200 IU vitamina D smanjila su rizik obolijevanja od gripe tipa A za više od 40 posto! Zbog njegovog pozitivnog djelovanja na imunitet, pomaže kod prevencije i liječenja mnogih zdravstvenih stanja, od kardiovaskularnih bolesti preko astme do reumatoidnog artritisa.

Smanjuje rizik od dijabetesa

Istraživanje je pokazalo da su djeca koja su primala 2000 IU vitamina D na dan imala 88 posto niži rizik od razvoja dijabetesa tipa 1 do 32. godine života. Kod ljudi koji boluju od dijabetesa tipa 2, nedostatak vitamina D negativno utječe na lučenje inzulina i toleranciju glukoze. Brojna istraživanja ukazuju na veći nedostatak vitamina D među dijabetičarima, pa se preporučuju redovite kontrole razine vitamina D i njihovo nadopunjavanje po potrebi.

Djeluje antikancerogeno

Vitamin D je iznimno važan za regulaciju staničnog rasta i međustaničnu komunikaciju. Biološki aktivan oblik vitamina D, kalcitriol, usporava rast i razvoj novih krvnih žila u kancerogenom tkivu, povećava smrtnost stanica raka i smanjuje staničnu proliferaciju i metastaze. Vitamin D utječe na više od 200 ljudskih gena, koji mogu biti oslabljeni ukoliko ga u organizmu nema dovoljno.


Neki od znakova nedostatka vitamina D mogu biti sklonost infekcijama i bolestima, umor, bolovi u kostima i leđima, potištenost, sporo zacjeljivanje rana, gubitak kose i bolni mišići. Ukoliko potraje dulje vrijeme, nedostatak vitamina D može dovesti do pretilosti, dijabetesa, povišenog tlaka, depresije, fibromijalgije, sindroma kroničnog umora, osteoporoze i neurodegenerativnih bolesti. Također može pridonijeti razvoju određenih vrsta raka, posebice dojke, prostate i debelog crijeva.


Koliko ga je potrebno?

Vitamin D se mjeri na dva načina: u mikrogramima (µg ) i međunarodnim jedinicama (UI - International Units). Jedan mikrogram vitamina D odgovara količini od 40 IU. Prema podacima američkoga Medicinskog instituta (IOM) iz 2010., preporučuje se 400 IU (10 µg ) dnevno dojenčadi u prvoj godini života, a 600 IU (15 µg ) djeci od 1. do 18. godine života, kao i odraslima sve do 70 godina starosti te trudnicama i dojiljama. Nakon 70. godine života preporuča se dnevnu dozu povisiti na 800 IU (20 µg ).

Gdje ga ima?

Umjereno sunčanje najdostupniji je i najdjelotvorniji izvor vitamina D, a od namirnica ga najviše sadrži riblje ulje i masna riba. Sljedeća hrana sadrži visoke razine vitamina D:

  • ulje jetre bakalara (1 žlica = 1360 IU)

  • svježa sirova haringa (100 g = 1056 IU)

  • kuhana sabljarka (100 g = 941 IU)

  • sirove gljive maitake (1 šalica = 786 IU)

  • kuhani losos (100 g = 596 IU)

  • sardine iz konzerve (100 g = 336 IU)

  • tuna konzervirana u vodi (100 g = 68 IU)

  • veliko kokošje jaje (44 IU)

Što ako ga je previše?

Preporučeni maksimalni dozvoljeni dnevni unos vitamina D je 4000 IU, međutim nije štetan sve dok ne prelazi 10 000 IU na dan, prema podacima američkoga Nacionalnog zdravstvenog instituta (NIH).

Pretjerani unos vitamina D dovodi do kalcifikacije kostiju i otvrdnuća krvnih žila, bubrega, pluća i srca. Najuobičajeniji simptom hipervitaminoze D su glavobolja i mučnina, gubitak teka, suha usta, metalni okus, povraćanje, zatvor i proljev. Ne dobivate li dovoljno vitamina D iz prirodnih izvora, izaberite dodatak prehrani provjerenog proizvođača.


Vitaminarnica. Dnevna doza vitamina. 2018.
Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno!